Realfag

Område:
Tidspunkt: 18. januar 2017 0:00 - 0:00

Kunnskapsdepartementet har satt i gang i 2015 en nasjonal strategi for realfag i barnehagen og grunnopplæringen fram til 2019.


Vi har lenge vært opptatt i barnehagen og lært barna gjennom lek og undring å telle, se på former, størrelser mm i matematikk og eksperimentert med forskjellig som vann og sett på fugler og matet fugler mm. Nå er det en enda større bevisstgjøring og fokus på realfaget.


For de minste er det lek og undring. Vi forklarer ikke så mye, men bruker enkle begreper, ord og setninger som skaper en viss forståelse av hva som skjer. De får se, føle og kjenne. De bruker alle sansene sine i tilmærmingen av å lære noe nytt.


Vi har mange tellesanger som "En elefant kom marsjerende", Fem små apekatter og fem små mus.


Nå i januar har vi eventyret om Gullhår. Der møter vi matemiske begreper som liten, stor, mellomstor, en - to - tre, mykt og hardt. 


Vi har eksperimentert med vann. De har fått kjent på vannet med fingrene sine. I plastkopper har vi hatt litt vann i og conditorfarger med farger som rød, gul og grønn. Vi snkakker om fargene og de ser. Vi la dette i fryseboksen for å se hva som hadde skjedd neste dag med vannet. Alle barna var spente. Vannet med fargene rød, gul og grønn var blitt til is! Barna fikk kjenne hvor kaldt og hardt vannet var blitt.


Vi har også hatt forskjellige gjenstander vi har fått kjenne på og fabulert om de sank eller fløt og vi har testet det ut og sett hva som fløt og sank. Spennende! Barna følger godt med på slike eksperimenter og har stor glede av det. Det er en start til å begynne å like realfag


"Nasjonal strategi skal mobilisere, bevisstgjøre og forplikte dem som er tettest på barn og unge, og som har de beste mulighetene til å bidra til at barn og unge lærer og utforsker realfag med motivasjon og glede." (sitat fra et skriv fra kunnskapsdepartementet)


 


 


 




Arkiv